سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، انگشت نما شدن در عبادت و انگشت نماشدن در برابر مردم را ناخوش می دارد . [امام رضا علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

یکی از سوالات مطرح شده توسط دوستان این است که چرا باید بر محمد و آل محمد صلوات بفرستیم مگر مقام آنها در بهشت والا نیست پس چه نیازی به درود فرستادن ماست؟
در جواب این دسته از دوستان عرض می کنیم که صلوات؛ یعنی درود فرستادن بر رسول گرامی اسلام و خاندان پاک آن حضرت در قرآن کریم درباره خود پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)امر شده است؛ «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَـئِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا؛(احزاب،56) خدا و فرشتگان بر پیامبر درود می فرستند ای مؤمنان شما نیز بر او درود فرستید و کاملا در برابر او تسلیم باشید». و درود فرستادن به آل اطهار پیامبر اکرم در روایات،نیز تاکید شده است،چنان‏که«ابوحمزه ثمالی» از یکی از یاران پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) به نام «کعب» چنین نقل می کند: «هنگامی که آیه فوق نازل شد عرض کردیم سلام بر تو را ما می دانیم چگونه است، اما صلات بر شما باید چگونه باشد»؟ حضرت فرمود: بگویید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد...»
ذکر این نکته لازم است که «صلوات» هر گاه به خدا نسبت داده شود به معنای فرستادن رحمت است مانند: «هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَ مَلَـئِکَتُه؛(احزاب،43) او کسی است که بر شما درود و رحمت می فرستد و فرشتگان او [نیز برای شما تقاضای رحمت می کنند].» و هر گاه به فرشتگان و مؤمنان منسوب گردد به معنای طلب رحمت می باشد مانند آیه فوق؛بنابراین، صلوات مؤمنان برای پیامبر و اهل بیتش درخواست طلب رحمت از خداوند برای آنان است که در واقع به معنای درخواست علو درجه و رفعت مقام برای آنان می باشد. در ضمن آن یک نوع تزکیه و طهارت نفس نیز برای مؤمنان است؛ چنان که در زیارت جامعه کبیره آمده است. «خداوند شما را در خاندان هایی قرار داد که امر به رفعتش فرمود و به ذکر نام خدا در آن خاندان ها فرمان داد و درود و صلوات ما را بر شما حکم گردانید و نعمت ولایت شما را مخصوص ما گردانید برای نیکویی فطرت و خلقت ما و پاکی نفوس ما و برای تزکیه ما و برای تزکیه و پاکیزگی [روح] ما [از علایق دنیا] و کفاره گناهان ما.»
حکمت «صلوات» علاوه بر موارد فوق عبارت است از تجدید عهد و توفیق ارتباط آحاد امت با پیامبر و امامان خویش در همه حال و این خود انگیزه ای می شود برای اطاعت مردم از پیامبر؛ هم چنان که یکی از حکمت های اقامه نماز به یاد خدا بودن و ایجاد ارتباط عهد و پیمان با اوست؛ «أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِکْرِی».از مالک بن انس نقل شده که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)در حالی که خوشحال بود فرمود: «جبرئیل به من گفت: «کسی که بر تو یک صلوات بفرستد، من در عوض آن صلوات ده صلوات بر او می فرستم و ده گناه از او محو نمایم و ده حسنه برای او در پرونده اش می نویسم.»
پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)می فرماید: «صلوات بر من و بر اهل بیت من نفاق را از بین می برد
.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 87/6/15 ::: ساعت 11:56 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر